Opmars Poolse IT-specialist zet door naar Nederland

U bent waarschijnlijk niet de enige als u nog nooit van de naam Comarch heeft gehoord. Het van origine Poolse IT-bedrijf heeft sinds korte tijd via België ook vaste grond in Nederland onder de voeten gekregen.

Na 10 jaar aanwezigheid in de Benelux, nu dus ook daadwerkelijk in Nederland gevestigd. Vanuit het kantoor aan de Rotterdamse Weena probeert het bedrijf die ene voet aan wal nu verder uit te bouwen tot een ware zegetocht met informatiemanagementoplossingen in de breedste zin des woords voor de telecommarkt, de financiële en verzekeringsmarkt, de retail-, reis- en facilitymanagementmarkt, de industrie en logistieke markt en sinds enige tijd ook de eHealthmarkt. Een kennismaking met het hoe en waarom van Comarch in Nederland.

Van de redactie

Die oplossingen omvatten een breed spectrum: van Data Exchange en Business Intelligence tot Informatiemanagement in het algemeen en van Loyalty Management tot en met de integratie van Internet of Things, Artificial Intelligence en Machine Learning in alle denkbare toepassingen. Als het gaat om eHealth hebben we het bovendien niet alleen over software’, aldus Wojciech Pawlus, managing director Comarch Benelux. ‘We zijn goed in het bedenken en doorontwikkelen van toepassingen in verticale markten. Dat danken we vooral aan het feit dat we onze eigen R&D hebben. Dat maakt ons onafhankelijk van een board of directors ergens ver weg die gaat beslissen of  we in een bepaalde markt verder moeten doorontwikkelen Van de redactie

Die oplossingen omvatten een breed spectrum: van Data Exchange en Business Intelligence tot Informatiemanagement in het algemeen en van Loyalty Management tot en met de integratie van Internet of Things, Artificial Intelligence en Machine Learning in alle denkbare toepassingen. Als het gaat om eHealth hebben we het bovendien niet alleen over software’, aldus Wojciech Pawlus, managing director Comarch Benelux. ‘We zijn goed in het bedenken en doorontwikkelen van toepassingen in verticale markten. Dat danken we vooral aan het feit dat we onze eigen R&D hebben. Dat maakt ons onafhankelijk van een board of directors ergens ver weg die gaat beslissen of  we in een bepaalde markt verder moeten doorontwikkelen of niet. Als wij denken dat het goed is voor de klant, pakken we het op en gaan we verder. Dat lijkt maatwerk, maar feitelijk kunnen we die ontwikkelingen vaak weer toepassen in andere aanpalende markten. Wij staan voor implementatie, integratie en configuratie van innovatieve oplossingen in uiteenlopende branches en op uiteenlopende vakgebieden en we doen wat ervoor nodig is om de oplossing te laten slagen. In sommige gevallen konden we in samenspraak met de klant onze oplossingen doorontwikkelen dankzij de vraag bij de klant. Dat doen we dan zonder specifiek winstbejag, maar om er vanuit innovatieoogpunt wijzer van de worden, net als de klant.’ Die aanpak werkt goed als je bedenkt dat het bedrijf evengoed jaar op jaar double digit growth in omzet en mensen haalt, en het zegt wel iets over de inzet, stabiliteit en continuïteit van het bedrijf.of niet. Als wij denken dat het goed is voor de klant, pakken we het op en gaan we verder. Dat lijkt maatwerk, maar feitelijk kunnen we die ontwikkelingen vaak weer toepassen in andere aanpalende markten. Wij staan voor implementatie, integratie en configuratie van innovatieve oplossingen in uiteenlopende branches en op uiteenlopende vakgebieden en we doen wat ervoor nodig is om de oplossing te laten slagen. In sommige gevallen konden we in samenspraak met de klant onze oplossingen doorontwikkelen dankzij de vraag bij de klant. Dat doen we dan zonder specifiek winstbejag, maar om er vanuit innovatieoogpunt wijzer van de worden, net als de klant.’ Die aanpak werkt goed als je bedenkt dat het bedrijf evengoed jaar op jaar double digit growth in omzet en mensen haalt, en het zegt wel iets over de inzet, stabiliteit en continuïteit van het bedrijf.

Wojciech Pawlus, Managing Director Comarch Benelux

Wojciech Pawlus
Managing Director Comarch Benelux

Grote klant, dus aanwezig
In Nederland heeft Comarch onder meer KPN als grote klant voor een operational billing system. Ze waren dus al regelmatig in Nederland aanwezig om die klant bij te staan. Pawlus: ‘Een dergelijke klant maakt het wel meteen gewenster om (meer) aanwezig te zijn in een lokale markt. Nu is Nederland voor ons sowieso een interessante markt door de snelle acceptatie van nieuwe technologie in het bedrijfsleven, dus de beslissing om ons ook hier daadwerkelijk te vestigen was redelijk snel genomen.’ Comarch heeft zijn roots in  Polen. Opmerkelijk om als Oost-Europees bedrijf juist naar het westen te komen in plaats van andersom, wat meestal het geval is. Pawlus: ‘De oprichter van Comarch is professor Janusz Filipiak, founder and President of the Board die overigens nog altijd in de leiding van het bedrijf zit. Destijds was hij als jongste professor (in telecommunicatie) in Polen die een commercieel bedrijf startte met oplossingen voor factuursystemeneen visionair, juist voor oplossingen in die complexe telecommarkt. Die oplossingen zijn dan natuurlijk ook geschikt voor toepassing andere landen. In Nederland heeft het bedrijf klanten als MediaMarkt, Hudson’s Bay Nederland en Douwe Egberts, Internationaal werkt het samen met onder meer KPN, Unilever en ING. Inmiddels is het Poolse bedrijf uitgegroeid tot een organisatie met wereldwijd 6.000 werknemers, zonder dat daarvoor noemenswaardige overnames nodig waren. ‘We zijn daarmee weliswaar geen écht kleine organisatie, maar wel klein genoeg om snel te kunnen anticiperen op problemen bij bedrijven en daarvoor met concrete oplossingen te komen. De beslissingen verlopen langs korte lijnen en we zijn vorstander van ‘ondernemerschap’ in de organisatie dus medewerkers krijgen de ruimte om hun ideeën vorm te geven. We zijn daarentegen wel weer groot genoeg om een flinke eigen R&D te hebben. Jaarlijks gaat daar tussen de 10% en 15% van de omzet naartoe en ik denk dat er niet veel zijn die dat kunnen zeggen’, aldus Pawlus. ‘Dat stelt ons in staat voortdurend voorop te lopen met het inpassen van allerlei nieuwe technologieën in onze oplossingen, zoals Artificial Intelligence, robotisering en Internet of Things. We hebben de kennis, de mensen en de middelen en de resultaten komen weer ten goede aan onze klanten, want die krijgen state-of-the-art oplossingen, voorzien van de nieuwste en meest relevante technologie. De roadmap van de ontwikkeling wordt bij ons bepaald door de vraag bij de klant.’

Meegroeien met de klant
Die aanpak slaat aan in de markt en heeft tot gevolg dat Comarch gestaag meegroeit met de klant. Pawlus: ‘Op het moment dat de oplossing bij de klant uitgroeit, bijvoorbeeld er komen nieuwe toepassingen bij of er komen nieuwe vestigingen bij elders in het land of in het buitenland, dan kunnen wij in de regel direct met die klant verder groeien. Het gezegde luidt ‘een tevreden klant is een goede klant’, maar dat is in de praktijk ook écht zo. De uitrol naar andere onderdelen in een organisatie staat niet meer ter discussie als je je al hebt bewezen. Daarop willen wij het onderscheid maken.’ Pawlus gaat verder: ‘Bij de analisten willen we als ‘challenger’ te boek staan: een partij die voortdurend op zoek is naar inpassing van nieuwe technologieën en uitdagingen om oplossingen te verbeteren en voor gebruikers te vereenvoudigen. Projecten moeten altijd in time, on budget zijn, ook een belangrijk onderscheidend vermogen. En een enkele keer leidt dat er dus toe dat we een project hebben waar we niet mee uitkomen. De gevraagde oplossing komt er dan zeker, maar die heeft dan meer inspanning gekost dan we hadden ingeschat. Dat mag naar ons idee echter nooit ten koste gaan van de klant.’

Kantoorpand Comarch

Specialisatie
Klanten in de markt voor complexe ICToplossingen, – implementaties en -integraties vragen steeds vaker om specialisatie. Pawlus: ‘Dat is een trend in elke markt, dus ook bij ons. Onze klanten willen graag met één gesprekspartner te maken hebben. Eén partner, één endto-end IT provider die beschikt over de juiste kennis en ervaring waarbij ze met hun vragen naartoe kunnen. Samenwerken is echter geen vies woord. We werken nu al regelmatig samen. Intern met onze eigen gespecialiseerde business units die in specifieke markten opereren, maar ook met andere superspecialisten, om aan de vraag van de klant te kunnen voldoen. Dan gaat het vooral om lokale partijen die precies weten hoe bepaalde zaken zitten met wet- en regelgeving bijvoorbeeld. Je moet altijd voorop willen blijven lopen.’

De toetreding tot de Nederlandse markt met daadwerkelijk een kantoor past helemaal in het expansiebeleid van het bedrijf en de wil om dicht bij de klanten te blijven. Nederland voegt sowieso wel met Comarch. Pawlus: ‘Dat directe van Nederlanders past wel in onze (bedrijfs) cultuur. Niet eromheen draaien, gewoon zeggen wat je van elkaar verwacht en dat dan ook doen.’ Ze zijn tot nu toe wat bescheiden geweest. Wel grote namen als klant, maar niemand die het wist. Beetje op zijn Belgisch: we zijn heus wel goed, maar ach, niet te gek doen. Daar gaat nu verandering in komen. Comarch is here to stay…

Beeld: Comarch

Specialisatie
Klanten in de markt voor complexe ICToplossingen, – implementaties en -integraties vragen steeds vaker om specialisatie. Pawlus: ‘Dat is een trend in elke markt, dus ook bij ons. Onze klanten willen graag met één gesprekspartner te maken hebben. Eén partner, één endto-end IT provider die beschikt over de juiste kennis en ervaring waarbij ze met hun vragen naartoe kunnen. Samenwerken is echter geen vies woord. We werken nu al regelmatig samen. Intern met onze eigen gespecialiseerde business units die in specifieke markten opereren, maar ook met andere superspecialisten, om aan de vraag van de klant te kunnen voldoen. Dan gaat het vooral om lokale partijen die precies weten hoe bepaalde zaken zitten met wet- en regelgeving bijvoorbeeld. Je moet altijd voorop willen blijven lopen.’